Att studera - en dans på rosor

Så värkar iaf många tro. " Det skulle vara så skönt att få studera så man kunde få en eftermiddag ledig ibland.."

Men är det skönt att leva på 468€ i månaden? Det räcker till en hyra, internet och en telefon räkning om man har tur. Var tar man då pengarna till Skolmaterial, MAT,  försäkringar, kläder (som faktist är ett måste, tror man får böter om man går ut utan), bilförsäkringar, bilreparationer, bensin/disel (som ju råkar vara sååå billigt nu...)?

Läste det här blogg inlägget, och blev uppjagad.

Var menar Brita Herler att man skall skita pengarna om man inte får jobba för att det stör studierna och om" man använder upp studielånet till Tailandsresor"?! Säkert finns det studenden som far till Tailand nångång, men jag gissar att många av dom resorna är det föräldrarna till studerande som bjuder med dem på resa. Tror att Brita borde ta några års paus från att jobba och testa på att studera ett tag. Och se hur gott det är med makaroner. Och hur roligt det är att avstå från sina intressen och hobbysar p.g.a penga brist.

En annan sak jag satt och muttrade åt på JOBBET här om dagen var den fenomenala idén om att studerande borde studera 12 månader/år. Då kan man ju fråga sej, NÄR skall man tjena ihop pengar för att klara studietiden? Och NÄR skall man ha möjlighet att ta en ledig kväll utan skoljobb och bara få koppla av och njuta av livet? Och jobbar fplk 12 månader/år. Nej. Till på köpet får de som jobbar betalt på semestern, det får inte en studernade. En typisk arbetstagare jobbar vel ca 40h/vecka. En typisk studerande har skola ca 40h/vecka, enda skillnaden är att en studerande förväntas och är tvungen att sitta några timmar per kväll för att göra undan skoljobb. Det vill säga, en studerande jobbar MÅNGA timmar mer i veckan än en vanlig arbetstagare. Och har inte ens 1/3 del i betalt.

Okej nu måste jag sluta tänka på det här så blodtrycket får en chans att normalisera sej. Så nu återgår jag till mina SKOLJOBB jag måste få gjorda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0